Hoe voel jij je daarbij?

Hoe voel jij je daarbij?

...Verdrietig. Je voelt je verdrietig of bedroefd door de ziekte van je mama of papa. Je ziet dat veel mensen rond jou veel verdriet hebben en daardoor misschien af en toe wenen.

...Bang. Zal mijn mama of papa nog genezen? Wat als ik ook ziek wordt? Gaan er nog mensen ziek worden die ik ken?

...Heel boos. Waarom is dit gebeurd? Waarom praten de mensen alleen nog maar over kanker? Waarom is mijn papa of mama ziek geworden?

...Schuldig. Misschien heb je net ruzie gemaakt met je mama of papa voor deze ziek werd. Of misschien was je mama of papa soms boos op jou omdat je je kamer niet goed opruimde. Misschien vraag je je af of het jouw schuld is dat je mama of papa ziek is geworden?

...Ziek. Je kan niet goed slapen, je kan niet goed eten. Je voelt je niet goed omdat je zoveel verdriet hebt.

…Eenzaam. Misschien voel jij je soms anders dan de meeste kinderen van je leeftijd? Misschien vind je het wel eens moeilijk te begrijpen waar andere kinderen zich druk om maken? Dat kan komen doordat je al zoveel hebt meegemaakt. Misschien voel je je ook eenzaam omdat je mama of papa nu minder tijd heeft om voor jou te zorgen. Je hebt dan het gevoel dat je maar voor jezelf moet zorgen.

 

Hoe voel jij je daarbij?
  • Het is heel normaal dat je bang, boos of verdrietig bent omdat je mama of papa ziek is.
  • Het is niet jouw fout dat je mama of papa ziek is geworden, het is normaal dat jullie soms ruzie hadden.
  • Verdriet kan je binnenin voelen. Sommige kinderen hebben hoofdpijn, anderen hebben buikpijn of voelen zich misselijk. Bij weer andere prikken hun ogen. Pijn voelen bij verdriet is normaal. Huilen bij verdriet mag.
  • Soms lucht het op als je even huilt of met iemand kan praten. Ook als je vragen hebt kan je misschien bij iemand terecht. Dit kan misschien bij je mama of papa, of bij iemand anders in je familie?
  • Voel je niet schuldig omdat jij leuke dingen doet terwijl je mama of papa ziek is. Je mag nog steeds spelen met je vriendjes en vriendinnetjes, zo kan je ook eventjes vergeten hoe moeilijk het thuis is.
  • Als je boos bent, wil je misschien brullen of ergens tegenaan schoppen. Het is niet goed om je boosheid weg te stoppen. Het is wel belangrijk dat je met je boosheid jezelf en anderen geen pijn doet of dingen kapot maakt. Wat je wel kan doen, is bijvoorbeeld je muziek heel hard zetten en lekker meebrullen, of eens hard tegen een boksbal of een kussen meppen.
  • Je kan ook een tekening maken.